Gatupredikan i Uppsala, Stockholm och Göteborg

Här berättar jag vad som hänt när vi predikat evangeliet, delat vittnesbörd på gatan på olika ställen i Sverige under de dagar jag varit med. Jag åkte med ledaren för Ontheredbox (jag förkortar det OTRB) i Göteborg samt två andra som brukar predika med honom och så på gatorna i Göteborg. OTRB finns än så länge i tre städer i Sverige (Gbg, Uppsala, Sthlm), men även i flera andra städer i andra länder i världen. De predikar evangeliet på gatan, delar vittnesbörd, ber för folk och det finns även några som spelar lovsång på gatan på ett ställe (inte i Sverige dock), allt för att människor ska bli frälsta och för att Gud ska bli förhärligad.
Ledaren för OTRB, Jacob Bock, bor just nu i Madrid, Spanien men är från USA. Han var med oss i Uppsala och Stockholm och gav undervisning också.

Det har varit en mycket givande resa för mig, med bra gemenskap och fått träffa många som jag inte träffat i verkligheten innan. Även mycket inspiration och lärdomar.
Gatupredikan är något som ligger starkt på mitt hjärta, men även all evangelisation överlag. Men kanske i synnerhet gatupredikan, eftersom det inte är så gott om det i Sverige och många länder. Fisken finns där ute, vi kan inte sitta och vänta på att de skall komma till oss i våra kyrkor, vi måste gå till dem. Jesus vill göra oss till människofiskare! (Matt. 4:19).

Gilla gärna OTRB i Göteborg och/eller i Stockholm på Facebook.
Här är Ontheredbox websida på svenska om du vill läsa mer om dem: http://www.ontheredbox.se/

 

23/8  Stora torget, Uppsala

I Uppsala (stora torget) var det mycket folk som fick höra de goda nyheterna om vår Frälsare Jesus Kristus och inte minst de från valstugorna som var några meter ifrån bara.

Här fick jag dela mitt vittnesbörd öppet på gatan första gången (d.v.s. berättelse om hur jag kom till sann tro på Jesus och hur han förvandlade mig). Daniel bredvid mig översatte till engelska. Har dock hållit gatupredikan en gång innan (med mikrofon), dock ej med vittnesbörd.
Det gick bra, denna gången hade jag ej mikrofon, men rösten var bättre än förväntat ändå.

När Jacob Bock predikade kom en aggressiv man som inte tyckte om budskapet och Oscar fick möjligheten att prata med honom om Jesus och om syndernas förlåtelse och även ge honom förbön. Mannen berättade för Oscar att han var döende och hade en kort tid att leva och ville ha det rätt ställt med Gud efter samtalet.
En predikan innan kom det en förbipasserande häcklare som slängde en tennis boll på Daniel när han stod på lådan och predikade, men missade.

 

Josef Löwdin predikar och Daniel översätter till engelska

Jacob Bock håller en illustrerad predikan och Kristofer Aspèn översätter till svenska.

24/8  Sollentuna, Rotebro, Stockholm

Jag predikade och delade mitt vittnesbörd. Oscar, som också predikade, pratade med en man (inte muslim) som berättade att han sett Jesus i en dröm. Det var uppenbart att Gud ledde honom till oss, till att höra predikan.
Han passerade när Daniel predikade, han pratade med Oscar och sade “Nu förstår jag”. Oscar fick även be för honom för helande, eftersom han hade ont i kroppen. Efter förbönen kände han sig piggare.

Daniel Lundgren predikar

Jag (Jonathan Larsen) predikar/delar mitt vittnesbörd


25/8  Frölunda torg, Göteborg

Igår (25/8) var vi (Oscar & Jonathan) på Frölunda torg och predikade. Vi fick några bra samtal. Det kom en lite berusad häcklare när jag predikade, som vi fick prata med efteråt. Han var alkoholist, vi fick be för honom att han skulle bli fri från detta, han mådde bättre efter bönen. Vi (och även ni) får fortsätta be för honom att han ska bli helt fri från alkoholism och bli frälst och att Oscar får träffa honom igen och höra hur han mår och samtala med honom. Vi fick även prata med en kristen man som varit alkoholist, men som är fri från detta nu. Han fick möta Jesus i ett operationsrum som ett stort ljus berättade han, och efter det var han frisk från någon sjukdom han hade.
Vi fick be för hans fortsatta vandring med Herren och att han skulle få frimodighet och kraft till att bli ett vittne för Honom.

Oscar fick även ett samtal med en ung ortodox kille, efter sin predikan, som tyckte om det Oscar sade. Oscar förklarade att vi ej kan bli rättfärdiga inför Gud genom gärningar (vilket han verkade förstå) och att Gud vill ha vårt hjärta, inte massa tomma ord och hänvisade till vad Jesus sade om de som tror på Honom. Killen läste inte bibeln, så han fick ett Johannes evangelium och några traktat.
Oscar berättade även för honom om vikten att inte hålla tron personlig, utan att vara salt & ljus som Jesus sade och vittna för andra människor om Jesus.

Under en av mina predikningar kom det en berusad man mot mig med en spritflaska i handen som verkade vilja erbjuda mig av detta och trodde att jag var berusad.

All ära tillhör Gud!

Tags:

frölunda indians, frölunda indianerna, frölunda hockey, frölunda shop, ishockey, uppsala universitet, nordea, nordea bank, nordea uppsala, nordea bank uppsala, åhlens, åhlens uppsala, max uppsala, rotebro järnvägsstation, rotebro hemköp
Advertisements

Posted on August 26, 2014, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: