Vad säger bibeln om djurplågeri?

”Den rättfärdige sörjer för [alt. bryr sig om] sina djur, de ogudaktigas hjärtelag är grymt.” (Ordspråksboken 12:10)

Den som är rättfärdig, d.v.s. har det rätt ställt med Gud, har omsorg om djuren, eftersom de är skapade av Gud och tillhör honom. En man som lever med Gud blir lik Honom, som är, ”god mot alla och förbarmar sig över alla sina verk [inkl. djuren]” och som räddar både människor och djur (Psalm 145:9; Psalm 36:7). Gud skapade djuren med en själ, men inte med en ande som vi människor har, dock. Därför kan de b.la. känna lidande. De kan t.o.m. vara deprimerade, det finns djur (hästar) som kan ta självmord p.g.a. felaktig, plågsam skötsel av dem.

ty alla skogens djur är mina, boskapen på de tusen bergen. Jag känner alla fåglar på bergen,
allt som rör sig på marken är mitt. (Psalm 50:10-11)

Däremot så är den som är orättfärdig grym mot djuren, som tillhör Gud. En orättfärdig människa har det inte rätt ställt med Gud, utan lever i uppror mot Honom, vare sig medvetet eller omedvetet, därför är han även grym mot det som tillhör Gud. Roten till detta är människors ondska.

Jesus sade att ondska främst utgår inifrån människans hjärta, såsom, i detta fallet: onda tankar, ondska och dårskap (Markus 7:20-23). Detta tar sig sedan ofta i uttryck i handling. Sedan finns det givetvis andra anledningar (men som också rör hjärtat förstås), t.ex. girighet efter pengar hos de som dödar utrotningshotade arter för delar de vill åt hos dem för att sälja dem. Eller njutningslystnad, hos de som söker njutning på ett själviskt, grymt sätt genom t.ex. s.k. ”trophy hunting”. Eller de som söker sexuell njutning genom djur.
Ofta börjar djurplågeri med att man har andra problem i livet och låter därför detta gå ut över ens husdjur eller kanske något annat djur, eller p.g.a. att man t.ex. är sjuk.

”Om du på din väg råkar finna ett fågelbo i något träd eller på marken, med ungar eller ägg, och modern ligger på ungarna eller på äggen, skall du inte ta både modern och ungarna. Du skall släppa i väg modern, men ungarna kan du ta för din räkning. Gör så för att det må gå dig väl och du må få ett långt liv.” (5 Mosebok 22:6-7)

Gud ser även till de mindre skapelserna och gav t.o.m. undervisning om hur man skulle behandla fåglar i ett fågelbo.

”Se på himlens fåglar. De sår inte, de skördar inte och samlar inte i lador, och ändå föder er himmelske Fader dem. Är inte ni värda mycket mer än de?” (Matteus 6:26).

”. . . inte en enda av dem [sparvarna] är bortglömd hos Gud.” (Lukas 12:6).

Inte en enda sparv kan falla från skyn utan att Gud tillåter det!

”. . . inte en enda [sparv] faller till marken utan er Faders vilja.” (Matteus 10:29)

Känner du Gud?

Ingen människa är orättfärdig först och främst för att de plågar djur. Varje människa har begått synd mot Gud, vilket skiljer oss från Honom, eftersom Gud är god och helig och kan ej umgås med oss när vi lever i synd. Synd är inte bara något yttre som jag visat, utan rör även vårt hjärta. Jesus sade t.ex. att om man hatar någon har man begått mord i sitt hjärta (Matt 5:21-22). Har man sett på en kvinna med sexuell lusta, har man begått äktenskapsbrott med denne i sitt hjärta (Matt 5:28).

Men Gud älskade oss så mycket att han lät sin enfödde son Jesus dö för oss på korset för våra synder, där han bevisade sin kärlek till oss (Joh. 3:16; Rom 5:8). Guds vrede över all vår synd tog Jesus på korset. Jesus lät sitt blod utgjutas för oss och gav sitt liv helt genom detta och varje droppe blod talade om Guds kärlek till oss. Sedan uppstod Jesus från de döda på den tredje dagen och besegrade syndens och dödens makt över människorna.

Därför kan vi få det rätt ställt med Gud idag, bli förlåtna för våra synder och ha gemenskap med Honom och ta emot evigt liv, tack vare vad Jesus gjorde på korset. Du kan inte på egen hand göra dig ren nog inför Gud.
Du behöver bara ha förtroende för vad Jesus gjorde på korset för dig, att han uppstod från de döda och omvända dig från dina synder.

Då förvandlar Jesus dig och gör dig en ny människa, han ger dig ett nytt hjärta.

 

 

 

 

Tags:

djurplågeri, peta sverige, djurens rätt, tidelagen, tidelag, fågelskådning, fågelskådare, utrotningshotade djur, utrotningshotad, fridlyst, hundar, hund, ornitologi, naturum getterön, ätran falkenberg, havsfågelskådning, silvertärnan, sveriges ornitologiska förening, glommen falkenberg, falkenbergs ornitologiska förening, natur, djur, djurarter, troféjägare, troféjakt, jakt, fiske, kikare, vem är jesus, livets mening, djurrättsaktivism, aktivism, aktivister, birdlife sverige, silvåkra fågelskådningsplats, fågelguide, fågelmat, fågelfrön, frön, fågelbo, fågelböcker, djurböcker, hundmat, kattmat, safari, zoo, zoolog, zoologi, vegan, veganism
I  I  I  I

Advertisements

Posted on August 19, 2014, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: