En mans syn av helvetet och de förlorade, hans kallelse att predika

Jag har läst en bok som heter ”Driven av visionen” av Lester Sumrall.

Lester Sumrall (1913-1996) var en pingstpastor och evangelist. Han var missionär i över 100 länder runt om i världen och alla världens kontinenter. Bland annat Sydamerika, Kina och Ryssland. Många blev helade och frälsta och besatta människor blev befriade av Jesus Kristus genom hans tjänst.

Guds ingripande på hans dödsbädd

När han var 17 år så var han döende i tuberkulos, och innan det bevarade Gud honom flera gånger från döden.

När han låg vaken på sin dödsbädd så fick han en syn från Gud. Han såg en vacker kista hängandes i luften till höger om sin säng. Kistan hade locket öppet lite, så han tittade in i den. Den var tom, och lagom stor för honom. Han blev rädd, och kollade sedan på sin vänstra sida där en uppslagen Bibel som var lika stor som han säng svävade i luften. Utan att någon sa något så visste han att detta innebar att han var tvungen att predika. Han kollade på kistan och Bibeln, och Gud talade till honom och frågade: ”Lester, vilken av dessa väljer du ikväll?”

Han fick alltså ett val, att antingen dö, eller att bli predikant. Lester hatade predikanter, och var inte kristen vid den tiden heller. Men han var rädd för helvetet, han hade hört predikningar om helvetet, och visste därför att om han dog skulle han hamna i ett evigt helvete.

Han tog emot Guds kallelse och överlät sig till att predika. Han blev (enligt honom) frälst den gången. Efter synen var över så somnade han och då helade Gud även hans lungor och feber.

Han började predika i kyrkor, men han gjorde detta inte utav medkänsla eller kärlek, utan av tvång och sade till folk att Gud hade helat honom, och om han inte predikade skulle han dö i tuberkulos.

Efter ett tag blev han andedöpt på ett härligt sätt och började tala i tungor. Men ändå så fortsatte han predika bara för att inte dö.

Syn av helvetet och de förlorade

Men efter att ha hållit på så i ungefär 18 månader så fick han en andra syn från Gud som förändrade hans liv.

Han satt i en kyrka, och plötsligt blev han inte längre medveten om kyrkan, människorna eller sången. Han såg alla världens människor. Han såg människor i olika folkdräkter och olika hudfärger. I Anden visste han vilka länder alla dessa människor representerade fastän många av folkdräkterna var främmande för honom. De vandrade nedför en mycket lång och bred väg. Denna vägen var alltså vägen till helvetet. I Matteus 7:13 sade Jesus: ”Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den.”

Detta var så verkligt för honom att han inte anade att han upplevde en syn. I synen lyfte Gud honom uppåt så han kunde blicka ner på den människorna, som var en oberäknelig massa. Gud förde honom längs vägen tills han fick se slutet. Vid slutet var det en avgrund, ett bottenlöst brinnande helvete. När den oändliga skaran människor kom till slutet av denna vägen så kunde han se hur de föll ner. När de närmade sig slutet och upptäckte vad som väntade dem, så kunde han se deras desperata men hopplösa försök att pressa sig bakåt mot trycket av människor bakom dem. De förlorade i denna världen tänker ju att man ska ”gå med strömmen”.

Gud öppnade hans öron så att han kunde höra ropen från de människorna som föll ner i helvetet.

Han var stum av förskräckelse, och Gud talade till honom och sa: ”Du bär ansvaret för dessa som går förlorade.”

Men han försvarade sig och sa: ”Nej, inte jag, Herre”, ”Jag känner inte dessa människor. Jag har aldrig varit i Japan, Kina eller Indien. Skyll inte på mig.”

Gud talade till honom igen med en mild men bestämd röst och sa:

”Om jag säger till den ogudaktige: ’Du måste dö’, och du då inte varnar honom, ja, om du inte säger något för att varna den ogudaktige för hans väg och rädda hans liv, då skall väl den ogudaktige dö genom sin missgärning, men hans blod skall jag utkräva av din hand.”

Han upptäckte senare att orden finns i Bibeln (se Hesekiel 3:18, 33:8).

Han sa ”Åh, Gud”, ”Menar du, att jag kan vara ansvarig för att afrikanerna kommer till helvetet trots att jag aldrig har varit i Afrika? Är jag ansvarig för att sydamerikanerna går förlorade fastän jag aldrig varit där?”

Han förstod utan tvivel sin skyldighet, att varje kristen är skyldig att bära evangeliet till de som aldrig hört det.

Synen var plötsligt över, och han darrade fortfarande. Han fick en tung börda över sin själ och det kändes som att hans hjärta skulle brista i två delar. Han började gråta, flämta och snyfta från sitt inre. Han låg på golvet inför Gud hela natten i ångest inför honom.

Han bönföll om förlåtelse för att han inte älskat de förlorade. Efter denna kvällen upplevde han sig vara en ny människa. Gud hade gett honom medlidande och omsorg för de förlorade, som aldrig skulle blekna så länge han predikade. Ungefär 1 år efter denna händelse, när han då var 20 år, så började han sitt missionsarbete.

Vi är tvingade till att predika evangelium som kristna. Men bör inte ske utifrån något lagiskt tvång, utifrån en känsla av fördömelse. Paulus sade:

”Därför betygar jag i dag för er att jag inte är skyldig till någons blod. Jag har inte tvekat att predika för er hela Guds vilja och plan.” (Apostlagärningarna 20:26-27).

Jämför detta med Hesekiel 3:18 ovan. Eftersom vi kan vara skyldiga till människors blod, så betyder det att vi har skyldighet att predika evangeliet.

Han sade även: ”Ty om jag predikar evangelium har jag inget att berömma mig av, eftersom jag är tvingad till det. Ve mig om jag inte predikar evangelium!” (1 Korintierbrevet 9:16).

Men även: Ty Kristi kärlek driver oss, eftersom vi är övertygade om att en har dött i allas ställe, och därför har alla dött.” (2 Korintierbrevet 5:14).

Det kan även översättas ”Ty kristi kärlek tvingar oss . . .” Hur som helst bör kärlek vara en drivkraft till evangeliskt arbete för Gud. Guds Ande är en kärlekens ande (2 Timoteus 1:7).

Är denna börda för de förlorade och brinnande iver att nå dem något som finns i ditt liv? Du kanske inte känner detta alls. Du kanske inte känner Jesu hjärta och kärlek för de förlorade. Känner du inte som Paulus när han säger att han inte tvekat att predika Guds hela vilja och plan? Då kan du be Jesus om detta och att han ska göra dig till ett vittne för honom. Be om Guds beröring och verk i ditt hjärta, som han gjorde med Lester Sumrall. ( Här ) kan du läsa om hur Jesus gav mig kärlek, sorg och börda för de förlorade.
Du som inte är räddad, som inte följer Jesus:

Vänd dig bort från den breda vägen som leder till helvetet. När som helst kan döden knacka på din dörr och du kommer få stå inför Gud, som är helig, för att dömas: . . .det är bestämt om människan att hon en gång skall dö och sedan dömas,” (Hebreerbrevet 9:27). Är du beredd att möta Gud?

Vänta inte med att bli räddad utav Jesus Kristus, han dog för dina synder på korset och uppstod igen på den tredje dagen! Bibeln säger: ”Ni vet inget om morgondagen. Vad är ert liv? Ni är en rök, som syns en liten stund och sedan försvinner.” och Beröm dig inte av morgondagen, du vet inte vad den bär i sitt sköte.” (Jakob 4:14; Ordspråksboken 27:1).

Advertisements

Posted on October 15, 2013, in Vittnesbörd and tagged , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: