Ska du dansa runt en midsommarstång i sommar?

Midsommar har varit och är en hyllning till moder jord som “Modergudinnan” och “Gud”.

Vi vet inte mycket hur midsommarfirandet såg ut på förkristen tid. Men midsommar har alltid anspelat på de sexuella krafterna, som t.ex. dansen runt midsommarstången visar. Man tror även att det förekom offer (blot). Dessutom användes midsommarstången som är en gudasymbol – fallosymbol – som var i fruktbarhetens tecken. Den är tillägnad fruktbarhetsguden Frej av Vanernas gudaätt. Så vad barn, föräldrar och mormor och morfar, farmor och farfar gör när de sjunger “små grodorna” och dansar kring denna dag är en upp och ned vänd penis.

Midsommarnatten har ett stort inslag av hednisk folktro på övernaturliga väsen och framtidsprofetior. Folktron säger bland annat att man skall akta sig för att bada för att inte råka ut för Näcken. Barn skall också plocka sju, eller nio, sorters blommor, helst vid ett vägskäl, klättra över nio gärdesgårdar och lyckas man sedan somna utan att säga ett ord så ska man i drömmen kunna se den man ska gifta sig med.

Tror du det behagar Gud att dansa runt en midsommarstång då?

Källor: http://www.apg29.nu/index.php?artid=8654 och http://nccg.org/gnfk/GNFK-Art009-Hedenisk.html

Advertisements

Posted on June 17, 2013, in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink. 6 Comments.

  1. Jonathan Åkesson

    Finns däremot en kristen midsommar också: “Till slut så tog kyrkan över firandet av den här dagen då de tyckte att man skulle minnas den här dagen som Johannes dagen. Då till minnet av den helige Johannes som föddes ungefär sex månader innan jul.
    I många länder så heter därför den här dagen Johannes dagen men i Sverige så heter den alltjämt fortfarande midsommar.”

    Tror inte många firar den midsommar som du beskriver här i Sverige och tror inte heller att personer ser midsommaren som anspelning på de sexuella krafterna. Töntigt och tråkigt samtalsämne.

    Kristen tro handlar inte om att döma människor som du verkar göra? “Tror du det behagar Gud att dansa runt en midsommarstång?” Varför skriver du ens så? Jag tror Gud älskar oss oavsett om vi dansar runt en midsommarstång eller inte.

    Det handlar om vad man gör det till, om man dansar runt en midsommarstång sjunger lovsång och dansar för Gud så tror jag verkligen det skulle behaga Gud?

    Kärnan i kristen tro är att älska Gud av hela sitt hjärta och älska andra människor. På vilket sätt är det här ens relevant?

    • Du skrev: Finns däremot en kristen midsommar också: “Till slut så tog kyrkan över firandet av den här dagen då de tyckte att man skulle minnas den här dagen som Johannes dagen. Då till minnet av den helige Johannes som föddes ungefär sex månader innan jul.
      I många länder så heter därför den här dagen Johannes dagen men i Sverige så heter den alltjämt fortfarande midsommar.”

      Tror inte många firar den midsommar som du beskriver här i Sverige och tror inte heller att personer ser midsommaren som anspelning på de sexuella krafterna. Töntigt och tråkigt samtalsämne.

      Jag skriver: Jag tror inte någon som dansar runt en midsommarstång säger att denne gör det för att fira Johannes dagen? I så fall så vore det typ avgudadyrkan att dansa runt en midsommarstång till Johannes ära.

      Har inte sagt att många firar det helt på det sättet, men det var nödvändigt att ta upp detta för att visa högtidens rötter.

      Du skrev: Kristen tro handlar inte om att döma människor som du verkar göra? “Tror du det behagar Gud att dansa runt en midsommarstång?” Varför skriver du ens så? Jag tror Gud älskar oss oavsett om vi dansar runt en midsommarstång eller inte.

      Jag skriver: Det är inte att döma, att skriva så. Utan för att människor ska tänka till. Det är inget fel med det. Att döma handlar mer om att man personligt dömer någon. Att Gud älskar en oavsett om man dansar runt en midsommarstång, gör det inte mer tillåtet. Man kan inte använda det som en ursäkt, då förkastar man ju hans kärlek.

      Du skrev: Det handlar om vad man gör det till, om man dansar runt en midsommarstång sjunger lovsång och dansar för Gud så tror jag verkligen det skulle behaga Gud?

      Kärnan i kristen tro är att älska Gud av hela sitt hjärta och älska andra människor. På vilket sätt är det här ens relevant?

      Jag skriver: Det handlar inte om vad man gör det till. Spelar ingen roll om man lovsjunger Gud medans man gör det, utan det är fortfarande en upp-och-nedvänd penis man dansar runt, och det ärar inte Gud, utan är ogudaktigt.

      Detta är relevant för att Bibeln säger “Ha inget att göra med mörkrets ofruktbara gärningar utan avslöja dem i stället.” Efesier 5:11. Samt för att hålla människor borta från sådant som inte behagar Gud.

      • Jonathan Åkesson

        Johannes döparen var en av de första som kallade Jesus för messias (när många själv kallade Johannes för messias) och döpte själv Jesus? Han är väl därför rätt viktig för vår kristna tro – man säger inte direkt att han är en Gud?. Sedan håller jag med dig om att ingen firar midsommar till minne av Johannes men inte heller till anspel på de sexuella krafterna?

        Midsommarens mening är nu, för mig, att fira att sommaren har kommit och att spendera den med nära och kära. Värt att tillägga är att många kristna konferenser såsom Nyhem och Torp har midsommarfirande och dansar runt en stång? Jag tror Gud föredrar en kristen gemenskap där man umgås tillsammans och delar livet istället för att man sitter framför en dator och skriver ett blogginlägg om att man inte behagar Gud om man dansar runt en midsommarstång?

        Tänk på vad du skriver, personer som inte är kristna läser vad du skriver och det här är inte teologiskt rätt på något vis och får därför en skev bild av vad Bibeln egentligen säger.

        För att kunna tolka breven i Bibeln så måste du för det första ta hänsyn till exegetik som går tillbaka till den kultur de hade då och därefter använda dig av hermeneutik för att få in det i dagens sammanhang. Det jag vill säga med det är att midsommaren inte har den betydelsen idag som den hade då – det blir därför vad vi gör den till som jag sade förut och blir inte någon slags avguda dyrkan.

        För det andra när du tolkar ett brev så får du bara 50% av storyn, du har ingen aning om vad församlingen i Efesos skrev innan som är de ytterligare 50%? Dessutom måste du läsa vad som står innan och efter ett bibelord innan du drar en drastisk tolkning – kolla det bibelord som du valde:

        En gång var ni mörker, men i Herren har ni nu blivit ljus. 9Lev som ljusets barn – ljuset bär frukt överallt där det finns godhet, rättfärdighet och sanning – 10och tänk på vad Herren vill ha. 11Ta inte del i mörkrets ofruktbara gärningar. Mer än så, avslöja dem – 12vad sådant folk har för sig i skymundan är en skam till och med att tala om. 13Men när alltsammans avslöjas av ljuset blir det synligt, 14för överallt där något blir synligt finns ljus. Därför heter det: ”Vakna, du som sover, stå upp från de döda, och Kristus skall lysa över dig.”

        Med tolkning därifrån kan man se att vi är ljus och om då massor av kristna firar midsommar tillsammans måste inte det då vara ljus? Ljuset blir därför synligt över midsommaren för att vi kristna går ihop gemensamt och firar den till Guds ära – för det är vad vi gör på Torp och Nyhem.

      • Du skrev: “Med tolkning därifrån kan man se att vi är ljus och om då massor av kristna firar midsommar tillsammans måste inte det då vara ljus? Ljuset blir därför synligt över midsommaren för att vi kristna går ihop gemensamt och firar den till Guds ära – för det är vad vi gör på Torp och Nyhem.”

        Jag skriver: Det blir inte ljus bara för det. Det är väl som att säga att det blir “ljus” om kristna skulle börja utöva yoga? Det förändrar inte midsommarstångens riktiga innebörd och dess hedniska rötter. Gud ville inte att Israel skulle ta efter hedningarnas seder. Tror du då han vill att vi ska göra det genom att dansa runt en midsommarstång?

  2. Jonathan Åkesson

    Men det blir ju så eftersom man ärar Gud i midsommarfirandet som jag skrev i början. Vi firar inte det på hedniskt vis utan vi ärar Gud tillsammans?

    • Att dansa runt en midsommarstång ärar fortfarande inte Gud, eftersom midsommarstången fortfarande har den hedniska symboliken, anser jag. Att dansa runt en midsommarstång är fortfarande hedniskt.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: