Titanics Hjälte – John Harper

På den här dagen (15:e April), för 101 år sedan sjönk HMS Titanic. Här är en gripande berättelse jag läste idag. Här är en man som uppoffrade sig, för att att vinna andra för Herren Jesus Kristus, och gjorde som Jesus sa: “Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner.” (Johannes 15:12). 

Det var April 15, 1912, när HMS Titanic sjönk under det iskalla vattnet i Nordatlanten, och tog med sig 1517 liv. Det största och lyxigaste fartyget på den tiden var borta, och påminner världen om vår bräcklighet som människor. Men det finns mer angående sänkningen av Titanic än en historisk tragedi. Det finns en berättelse om modigt hjältemod och orubblig tro.

John Harper var ombord på Titanic när hon avseglade från Southampton, England, på sin jungfruresa. Han var en evangelist, ursprungligen från Glasgow, Skottland, han var känd över hela Storbritannien som en karismatisk, passionerad talare som fört många till Kristus genom sin predikogåva. År 1912 fick pastor Harper en inbjudan att tala i Moody Church i Chicago, USA. Den April 11, 1912, gick John Harper ombord på Titanic.

Några av de rikaste människorna i världen var ombord. Medan många passagerare talade om affärsuppgörelser, förvärv och materiella önskningar, så delade John Harper flitigt Kristi kärlek med andra. I dagarna som ledde fram till tragedin, rapporterade överlevande att de ser Harper leva som en man av tro, tala vänliga ord och dela Kristi kärlek.

På kvällen den 14 april medan passagerare dansade i balsalen och prövade sin lycka på kortspel, satte John Harper sin dotter till sängs och läste sina andakter som han gjorde varje kväll. Klockan 11:40, slog Titanic i ett isberg. Det “osänkbara” fartyget var dömt. Antingen i misstro eller omedvetenhet på den tiden, fortsatte passagerare sina nöjen. Det var inte förrän besättningen skickade upp en serie nödraketer som passagerare insåg allvaret i deras situation. Då följde kaos.

Allt hände så snabbt. Men John Harpers respons lämnade ett historiskt exempel på mod och tro. Harper väckte sin dotter, tog upp henne och svepte henne i en filt innan han bar upp henne till däck. Där kysste han henne farväl och lämnade henne till en besättningsman som satt henne i livbåt 11. Harper visste att han aldrig skulle få se sin dotter igen, hans dotter skulle lämnas föräldralös vid sex års ålder.

Harper gav sedan sin flytväst till en medpassagerare, som slut på någon chans till egen överlevnad. Från en överlevare lär vi oss att han ropade, “Kvinnor och barn och ofrälsta människor in i livbåtarna.” Så han förstod att det fanns en viktigare sak än att överleva denna fruktansvärda katastrof. Han förstod att det fanns de som var oförberedda att möta evigheten.

Eftersom ljudet av skräck och förödelse fortsatte fokuserade Harper på sitt gudagivna syfte. Överlevande rapporterade att de sett honom på övre däck på knä, omgiven av skräckslagna passagerare, be för deras frälsning.

Klockan 02:40, försvann Titanic under Nordatlanten, och lämnar ett svampliknande moln av rök och ånga över hennes grav, och tragiskt över 1000 personer, inklusive Harper, kämpar för sina liv i det iskalla vattnet. Han lyckades hitta en bit av flytande vrak att hålla fast vid. Snabbt simmade han till varje person han kunde hitta och uppmanade dem omkring honom att sätta sin tro på Jesus Kristus. Medan döden tvingade andra att möta dårskapen i sina livs strävanden, blev John Harpers mål att vinna människor till Jesus Kristus viktigare.

I vattnet flöt John Harper runt så gott han kunde, för att tala med så många människor som möjligt. Hans fråga var, “Är du frälst?” Och om de inte var frälsta och om de inte förstod den terminologin, då så snabbt som han kunde förklarade han det kristna evangeliet.

Snart föll John Harper för det isiga havet. Men även i hans sista stund, fortsatte denna outtröttliga man av odödlig tro sin livs-strävan att vinna förlorade själar.

En person kom ihåg, “Jag är en överlevare av Titanic. Jag var en av bara sex människor utav 1517 att dras från det isiga vattnen på den hemska natten. Som hundratals omrking mig, fann jag mig kämpandes i det kalla, mörka vattnen av Nordatlanten. Jämrandet av de som gick under ringde i mina öron när det flöt vid mig en man som kallade på mig, ‘Är din själ frälst?’ Sedan hörde jag honom ropa till andra medan han och alla andra runt omkring mig sjönk under vattnen. Där, ensam i natten med två mil av vatten under mig, ropade jag till Kristus att rädda mig. Jag är John Harpers sista konvertit.”

Är du redo att möta evigheten? Att stå inför Gud i domen? “…det är bestämt om människan att hon en gång skall dö och sedan dömas,(Heb 9:27). Utan Jesus Kristus, kommer du liksom dessa människor gjorde, sjunka – i dina synder, och gå under i dem – och hamnar i helvetet för “alla har syndat och saknar härligheten från Gud,” (Rom 3:23), och “…syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre” (Rom 6:23). Därför är du skild från Gud, och hans vrede är över dig på grund av dina synder och din onda natur, och ditt enda hopp är Jesus Kristus för frälsning, “Hos ingen annan finns frälsningen [räddningen]. Inte heller finns det under himlen något annat namn, som givits åt människor, genom vilket vi blir frälsta.” (Apg 4:11).

Jesus frälser från syndens makt, från helvetet och Guds vrede, och ger evigt liv åt var och en som omvänder sig till Gud och sätter sin tro till Jesus och evangelium för frälsning, och blir döpta i vatten i Faderns, Sonens och i den helige Andes namn.

Har du blivit frälst? Förstår du varför du behöver bli frälst? Vet du vad evangelium är?

Text: Översatt från Engelska (av mig, men för det mesta är det nog Google translate som översatt åt mig, hehe).
Texten är tagen från en som tagit den från en bok: “The Mission of an Evangelist: Pg. 267-268 [2001]”.
Svenska Dagbladet har en artikel angående Titanic HÄR
Expressen HÄR

Det var från Titanic som denna fiolen uppges komma, som du kan läsa mer om HÄR

HÄR är en artikel på Aftonbladets hemsida om ett par som överlevde ombord på Lyxkryssaren Costa Concordia
HÄR är en artikel på Nyhetspressen

Taggar: Nyhetspressen, Aftonbladet, Lyx, Kryssning, Titanic, Costa Concordia, Expressen, GT, SD, Svenska Dagbladet, Lyxkryssning, Lyxkryssare, överlevt titanic, överlevare titanic, titanic sjönk, titanic 15 april 2013, titanic 15 april, titanic 1912, titanic april 1912, nyheter, nyhet, minne titanic, titanic hjälte, titanic minnen,

Advertisements

Posted on April 15, 2013, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 Comments.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: