William Booth’s Syn av Himlen (Del 1)

Jag har läst klart William Booth’s syn av himlen. Jag fick den av min morfar, den är 6 sidor lång. Jag tror inte det går lägga upp allt på en gång, men hur som helst så lägger jag inte upp hela eftersom det blir så långt då. Utan jag lägger upp den i delar. Jag har även lagt till 4 fotnoter, där jag lägger till bibelhänvisningar till några saker i texten, vilket jag även kommer göra i de andra delarna.

Jag har läst om många syner av himlen, men jag har inte tyckt alla var så trovärdiga – gått emot Bibeln o.s.v. Men denna tycker jag är trovärdig. Jag blev väldigt berörd, nästan så jag började gråta, och uppmanad till en djupare överlåtelse till Herren Jesus Kristus. Jag känner igen mig i en del, det här med hur William Booth berättar om hur han ångrar att han inte gjort mer o.s.v. När vi läser detta borde vi komma in i djupare överlåtelse, vilket jag också ber att ni ska göra. Vi behöver spendera vår tid vist, för Guds rike – för Jesus. (Matt 25:14-30).

A.W Tozer sa detta till Leonard Ravenhill (båda kända kristna författare, väckelspredikanter/bibellärare): “Du förstår Len, jag är inte så oroad över vad jag gjort, och jag är inte så orolig över domen över mitt kristna liv. Det är de saker jag kunde ha gjort, men som jag inte gjorde, som orar mig, sakerna jag missade!”

…Ty vi skall alla stå vid Kristi domstol.” (Rom 14:10 SKJV). 


Generalens syn som förändrade världen (av General William Booth)

När kristna förlorar sitt rätta framtidsperspektiv – det levande hoppet om en ny himmel och en ny jord – förvandlas man till en inomsvärldslig rörelse.
När sanningen om Jesu tillkommelse och Uppenbarelsebokens framtidsperspektiv blir levande leder det till väckelse på jorden som ger människor det rätta evighetsperspektivet.
William Booth tädne en väckelse-eld som krävde en armé för att kanalisera ut i världen. Han blev general för en frälsningshär av brinnande vittnen som gav allt för att rycka själar ur helvetets mörker.

William Booths Syn

Häromdagen hade jag en mycket egendomlig syn. Utan förvarning blev jag svårt febersjuk. Krafterna avtog hastigt och inom några timmar var jag nära döden. Trots den bästa läkarhjälp och omvårdnad blev jag allt sämre. Mina vänner badför mig och jag rannsakade mitt liv. Jag kände ingen fruktan för döden men oroliga tankar om hur jag levt mitt liv plågade mig. Men jag var för sjuk för att göra någon bekännelse. En sak kunde jag göra, och det gjorde jag: jag kastade mig själv, med all den själsstyrka jag hade kvar, på min Frälsares barmhärtighet. Om och om igen upprepade jag en strof som jag alltid tyckt mycket om: ”Jag är en fattig syndare, ja alls ingenting, men Jesus Kristus är för mig allting.” Medan dessa ord ännu var på mina läppar, kom en kall stelhet över mig och jag fick mycket svårt att andas. Mina vänner blev bestörta. Några bad medan andra grät och mina älskade fuktade mina läppar och kysste min panna. En underlig vanmakt grep mig och jag förlorade medvetandet.
Min nästa erfarenhet var något, som inte går att beskriva. Det var en överväldigande känsla av en himmelsk tillvaro. Jag var i himmelen. Sedan den första överraskningen hade lagt sig något började jag se mig omkring för att utforska situationen.
Det var en härlighet som jorden inte kunde bjuda på, men ändå tycktes det mig som om några av de skönaste scenerier jag sett, toner jag hört och känslor jag erfarit i den värld jag nyss lämnat, mötte mig på nytt här, men nu på ett långt mer hänförande sätt. Aldrig har något mänskligt öga skådat sådan fullkomlighet, sådan skönhet. Aldrig har något jordiskt öra hört sådan musik. Aldrig har någon dödlig själ erfarit sådan lycksalighet. Över mig var den härligaste blå himmel. Omkring mig en atmosfär så balsamisk att den kom hela min själ att vibrera av välbehag. Jag vilade på en rosbeklädd strandsluttning vid en flod med det klaraste och renaste vatten som syntes dansa fram med lust till sin egen musik. Träden som växte på stranden var betäckta med det grönaste lövverk och fulla av den mest delikata frukt – mer välsmakande och ljuvlig än något jorden kunde bjuda på. Jag behövde bara lyfta upp min hand för att plocka och äta. Överallt, över och omkring mig, tycktes luften inte endast vara fylld av den ljuvaste vällukt från de vackraste blommor, utan den gjordes också angenäm genom de härligaste toner. Den var också fylld av de skönaste varelser. Runt omkring mig svävade de underbaraste väsen. Jag visste instinktivt att de var änglar, ärkeänglar, serafer, serafimer, keruber och kerubimer [1], tillsammans med de blodtvagna heliga som kommit ditt från jorden. Ibland var de nära, ibland långt borta. Hela himmelen syntes ibland fylld av vitvingade, lyckliga, tillbedjande, glada varelser och hela det himmelska landet tycktes i obegränsad utsträckning vara fylld av lycksalighet, sådan som ingen kan föreställa sig förrän man själv får erfara den.

Mitt jordiska liv

Min egen känsla kan man kanske föreställa sig. Först uppslukades jag helt av en slags extatisk berusning omedelbart följd av en medvetenhet om att jag var i säkerhet: frälst för att aldrig mer lida eller synda. Men sedan hände något besynnerligt. Andra känslor smög sig över mig. Underligt nog kände jag mig både ensam och sorgsen mitt i denna oändlighet av sällhet. Ingen hade kommit till mig. Ingen hade talat till mig. Jag var ensam i himmelen. Sedan förnam jag en känsla av ovärdighet för gemenskap med dessa rena varelser som svävade omrking mig i obeskrivligt behag. Hur kunde det vara så? Hade jag kommit dit objuden eller av misstag? Aktades jag inte värdig denna härlighet? Det var i sanning ett mysterium. Mina tankar gick till jorden. Inför mina ögon låg plötsligt hela mitt liv upprullat framför mig. Vilket register det var. Jag ögnade genom det och bemästrade det med en enda blick. Mina intellektuella krafter hade genomgått en underbar utveckling. I ett ögonblick kunde jag fatta förhållanden som det på jorden krävts en hel dag att förstå med mitt stackars förmörkade intellekt. Med mitt förnyade sinne såg jag till min belägenhet att registret över min jordiska tillvaro – den gudomliga biografin över mitt liv – inte innehöll några uppgifter om mitt liv före min omvändelse [2]. Inte heller fanns det registrerat någon av de synder jag begått efteråt. Det var som om en vänlig hand gått igenom hela bokrullen och strukit ut allt ont jag gjort i hela mitt liv [2]. Det var mycket tillfredsställande. Jag ville högljutt prisa Gud som befriat mig från plågan att se dessa mina synder i detta sköna, heliga land bland dessa heliga varelser. Blotta minnet av synd skulle ha ohelgat platsen syntes det mig. Icke desto mindre förfärades jag över innehållet i min ”rulle”. Där fanns en noggrann redogörelse över hela mitt liv [3]. In i minsta detalj beskrevs mina tankar, känslor, handlingar, syftet och motiven bakom mina handlingar, vad jag hade använt min tid till, mina pengar, gåvor, talanger och inflytande Gud gett mig att använda till hans ära och själars frälsning [4]. Varje kapitel i bokrullen förde mina tankar tillbaka till tillståndet i den värld jag lämnat. För mina ögon steg det upp en sådan klar bild av hatet mot Gud, förkastelsen av Kristus, ondskan med dess åtföljande nöd, elände och styggelser, att jag blev förskräckt. Samtidigt kunde jag höra en störtskur av förbannelser och hädelser samt ett jämmer av ångest och ve. Jag kände mig förlamad.

[1] Keruber, Serafer Bibelverser: http://www.biblegateway.com/passage/?search=isa%206:1-7,%20gen%203:24,%20eze%201&version=SFB

[2] Bibelverser angående detta: http://www.biblegateway.com/passage/?search=acts%203:19,%20eze%2018:21-22,%20isa%2043:25,%20ps%20103:12,%201%20joh%203:5&version=SFB

[3] “…En minnesbok blev skriven inför honom för dem som fruktar Herren och ärar hans namn.” (Malaki 3:16).

[4] Bibelverser angående detta: http://www.biblegateway.com/passage/?search=Matt%2025:14-30,%20Luk%2012:48;%2016:10,%201%20Joh%202:6,%20Phil%201:27,%20col%201:10&version=SFB

Posted on February 19, 2013, in William Booth's Syn av Himlen and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

