Guds Förlåtelse – Oswald Chambers

Jag kommer även börja lägga upp en del andakter. Jag läser mycket andakter ur Oswald Chambers klassiska bok “Allt för honom,” som jag läser online (http://www.tabitafonden.se/dagensandakt) eftersom den svenska översättningen inte säljs längre typ. Oswald Chambers (1874-1917) var en baptist predikant, resande bibellärare i USA, Storbritannien och Japan.

3123_32135104945_4616083_a GUDS FÖRLÅTELSE
I honom… har vi friköpts och fått förlåtelse för våra överträdelser.
Ef. 1:7

Jag vill varna för den bekväma uppfattningen om Gud i fadersrollen – Gud är så god och kärleksfull så det är klart att han förlåter oss! En sådan inställning har ingen som helst plats i Nya testamentet. Gud kan bara grunda sin förlåtelse på den fruktansvärda tragedin på Kristi kors. Att ha en annan grund för förlåtelsen är hädelse. För förlåtelse och upprättelse av syndare krävs Kristi kors – inget annat duger. Förlåtelsen, som vi har så lätt för att ta emot, kostade Golgatas pina och ångest. Vi tar ofta i barnslig tro emot syndernas förlåtelse, den helige Andes gåva och helgelsen, men glömmer hur oerhört mycket det har kostat Gud att ge oss detta.
Förlåtelse är ett gudomligt under av nåd. Det kostade Gud Jesu Kristi kors att förlåta oss och ändå förbli den Helige. Acceptera aldrig bilden av Gud som Fadern om den suddar ut försoningen. . . . Enda möjligheten för oss att bli förlåtna är genom att återförenas till Gud i försoningen. Guds förlåtelse kan bara ges till oss på ett övernaturligt sätt.
Jämfört med förlåtelsens under är helgelsen inte något märkvärdigt. Det handlar helt enkelt om vilket uttryck förlåtelsen får ta i människans liv. Men det som får henne att överväldigas av tacksamhet är att Gud har förlåtit hennes synder. Paulus kunde aldrig komma förbi detta. När du en gång insett vad det kostade Gud att förlåta dig, är du fast i ett grepp som inte släpper dig, och du upplever hur Guds kärlek tvingar och betvingar dig.

Advertisements

Posted on February 9, 2013, in Andakter and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: