Varje kristen är antingen en missionär eller en bedragare

“Varje kristen är antingen en missionär eller en bedragare” – Charles Spurgeon

“Den som inte är med mig är emot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar.” – Jesus i Matt 12:30, Luk 11:23.

Antingen är du FÖR Jesus eller så är du EMOT honom, det finns inget mitt emellan. Antingen så evangeliserar du, eller så är du faktiskt EMOT Jesus. Han har BEFALLT oss att evangelisera. Det finns alla möjliga sätt för dig att nå de förlorade.

Jag var själv en fegis förr, och vågade inte evangelisera. Men jag började be till Jesus att jag skulle få hans hjärta för de förlorade, och att jag skulle få hans sorg för dem. Då började jag känna stor sorg, gråta för de förlorade när jag bad, även när jag var bland dem fick jag sorg inom mig. Att ta emot lite förakt, hån (Jesus sa att vi är Saliga och ska jubla och vara glada då – Matt 5:11) och annat är ingenting gentemot det Jesus fick lida på din bekostnad eller vad man ska säga. “…Jesus […] i stället för den glädje som låg framför honom utstod korsets lidande utan att bry sig om skammen och som nu sitter på högra sidan om Guds tron.” Hebr 12:2.

Om Jesus är dyrbar för dig, hur kan du då hålla inne de goda nyheterna för dig själv, och när du vet att det finns ett helvete och att Guds vrede är över de otroende (Johannes 3:36), och när du vet att Jesus led på korset, dog och uppstod? Talar du inte om helvetet och så, då talar du inte om sanningen för dom, då berättar du inte evangelium för dem.

“Jag kommer inte tro att du har smakat av evangeliets honung, om du kan äta det allt för dig själv” – Charles Spurgeon

“Kan en sjöman sitta sysslolös, om han hör de drunknande gråta? Kan en läkare sitta bekvämt och bara låta sina patienter dö?Kan en brandman sitta sysslolös, låta män brinna utan att göra något? …kan du sitta tillfreds när de runt omkring dig går förlorade?”           -Leonard Ravenhill (delvis – för jag ändrade citatet lite, eftersom svenskan är ordfattig.)

Om du älskar dem, så kommer du inte hålla tillbaka sanningen om helvetet och Guds vrede för dem, utan berätta hela sanningen. Kärleken “Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen. (1 Kor 13:6).

“Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.” Apostlagärningarna 1:8.

Att sjuka blir helade och så vidare är inte de enda tecknen på Den Helige Andes kraft, utan också att man evangeliserar och är frimodig. Att sjuka blir helade o.s.v måste inte heller betyda att man är frälst heller. Kolla vad Jesus säger:

Matteus 7:21 Inte skall var och en som säger ‘Herre, Herre’ till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. 22 Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? 23 Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!

Dessa var falska omvändelser.

Posted on December 26, 2012, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 Comments.

  1. A. S. Svensson

    Bra inlägg! “Hells best kept secret” är verkligen en ögonöppnare.

    Infliker även jag ett citat från Spurgeon:
    “If we had to preach to thousands year after year, and never rescued but one soul, that one soul would be a full reward for all our labour, for a soul is of countless price.”

    Herren Jesu nåd vare med dig

Leave a Reply

